dinsdag 16 november 2010

Stijlvolle kaneelbroodjes

Voor het drukke stiel en stijl-weekend begon beloofde ik nog het recept van de finse kaneelbroodjes door te geven dus hier komt het:


Voor ongeveer 35 broodjes (recept van Tessa Kiros)

voor het brooddeeg
250 ml lauwe melk
100 g bastardsuiker
25 g verse gist
1 losgeklopt ei
125 g zachte boter
1 theelepel kardemom
1 theelepel zout
650 g witte bloem

voor de kaneelboter
2 theelepels kaneel
50 g bastardsuiker
80 g zachte boter
1 losgeklopt ei

Doe de gist, melk en suiker bij elkaar en laat 10 minuutjes rusten. Voeg het ei, de boter, kardemom en zout toe.  Voeg beetje bij beetje de bloem toe en meng met een houten lepel totdat je je handen moet gaan gebruiken. Meng totdat je een compact en soepel deeg hebt. Doe het deeg in een kom en leg er een schone doek over en laat het deeg op een warme plek 2 uur rijzen totdat het volume verdubbeld is.

Maak een mengsel van de suiker en kaneel.

Verdeel het deeg in vier stukken. Verdeel ook de boter in vier porties. Terwijl je met stuk één aan de slag gaat, zorg je ervoor dat de overige stukken deeg afgedekt blijven.

Rol het deeg uit zodat je een rechthoekige lap van 2-3 mm dik krijgt. Smeer er boter over en strooi er 3 theelepels van het kaneel-suikermengselen op en rol op tot een lange worst. Doe ditzelfde met de 3 andere porties deeg.
Snij de worst schuin in stukjes, afwisselend links en rechts, zodat je een V-vorm krijgt (de punt van de V circa 2 cm en de basis circa 5 cm). Druk in de puntjes nog eens goed aan.
Leg alles op een bakpapier en kwast nog eens in met het losgeklopt ei en strooi er nog wat suiker over.

Laat de broodjes een half uur rijzen en zet ze dan ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven van 180 °C.
Serveer ze dadelijk of lauwwarm maar laat zeker niet helemaal afkoelen!



En stiel en stijl? Dat was geweldig! Alvast wat heerlijke sfeerbeelden bij Elza D., zelf had ik geen tijd om foto's te maken...

8 reacties:

Juffrouw Kikkerbil zei

Thnx! Ga ze snel eens maken lijkt me mjummie!

Marjolein zei

Hmmm...dank voor dit recept. Het water loopt me in de mond! Eens kijken of we daar morgen een gaatje voor kunnen vinden.

Miss Stik zei

mmmmerci!

hotelmama zei

Mmm lekker. Ik begin er vandaag nog aan! Bedankt voor het recept.

Janina Modaal zei

Mmm, kaneelbroodjes, alleen het woord al doet me kwijlen :).

Linda zei

Jippie, dank je!! Die ga ik zeker eens proberen te maken.

vunicavy zei

Good dispatch and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

aromatherapy

kuwuwait zei

Very intereresting reading. thx

paxil