maandag 28 september 2009

Toverstokjes

Eigenlijk eentje uit de oude doos (gemaakt voor verjaardagsfeestje jongste dochter in mei) maar zo tof dat ik het toch wil delen. Deze keer niet in de naai-sfeer maar in de keukendingen. Ik bakte toen immers toverstokjes!

Voor een 15-tal toverstokjes:
*125 gr zachte ongezouten boter
*125 gr kristalsuiker
*1 ei
*250 gr bloem
*150 gr pure chocolade
*15 ijsstokjes (te koop in de Banier of je kan ook eerst 15 ijsjes eten)

Klop de boter, suiker en ei romig met een mixer. Voeg de bloem toe en druk het mengsel samen met je handen tot een zacht deeg. Leg op een met bloem bestoven oppervlak en kneed tot een soepel deeg. Wikkel het in plasticfolie en leg het 45 min in de koelkast.
Verwarm de oven op 180°C. Leg bakpapier op de bakplaat. Rol het deeg tussen twee vellen bakpapier uit tot een dikte van ongeveer 5 mm. Steek er met een vormpje 30 bv sterren uit. Leg ze op de bakplaat en bak in 10 tot 15 minuten goudbruin. Laat ze afkoelen.
Smelt de chocolade. Schep 1/2 theelepel gesmolten chocoalde op de vlakke kant van een koekje en strijk uit. Leg het stokje erop en vervolgens ook het andere koekje. Druk voorzichtig samen. Versier nog met chocolade aan de buitenkant.
Leg de koekjes in de koelkast, al liggende, om zo de chocolade ertussen weer te laten opstijven.

Tover maar!

4 reacties:

Hiskia zei

dat ziet er leuk & lekker uit & het toeval wil dat hier nog wat ijsstokjes liggen... nu nog even een feestelijke gelegenheid verzinnen, een taart uit de koelkast wegwerken en er kan weer gebakken worden ;) dank voor het recept!

lies zei

Amai, goed gelukt! Ik heb mij dat lang geleden ook al voorgenomen om die eens te maken, maar dat ziet er zo moeilijk uit....
(rozebril)

minkeltje zei

Nu krijg ik ook zin om koekjes te bakken...

Familie-Schildermans-Verbeke zei

Zeer mooi! Ik maak het voor de kindjes van de klas van mijn dochtertje (ze is binnenkort jarig)! Echt iets voor haar!